Beleid van het kantoor met betrekking tot belangenconflicten
1 Voorafgaandelijk
Overeenkomstig de richtlijn Markets in Financial Instruments Directive (MiFID) heeft het kantoor doeltreffende organisatorische maatregelen genomen en administratieve procedures vastgelegd die erop gericht zijn alles wat redelijkerwijs mogelijk is in het werk te stellen om belangenconflicten te onderkennen, te bewaken en te beheersen. We hebben een beleid uitgewerkt om de belangen van de klant te beschermen. Hieronder vindt u een overzicht. Op uw verzoek verstrekken we u nadere informatie.
Wettelijke basis: Art. 12bis, § 2 en 3 wet 27 maart 1995, Art. 27, § 4 en 5 wet 2 augustus 2002 (art. 4, 3° KB N1) Art. 15,16 en 17 KB MiFID (art. 15 KB N2)
2 Ons beleid inzake belangenconflict
Het kantoor verbindt er zich toe om zich op loyale, billijke en professionele wijze in te zetten voor de belangen van haar klanten.
Het kantoor biedt verzekeringsbemiddelingsdiensten aan. Dit omvat een ruim assortiment van activiteiten waarbij veel partijen betrokken zijn. De bescherming van het belang van onze klant is onze eerste zorg en daarom is in ons beleid vastgesteld hoe:
• wij omstandigheden in kaart brengen die mogelijk kunnen leiden tot situaties waar de belangen van de klant worden geschaad
• wij in eerste instantie mogelijke belangenconflicten vermijden
• wij de aangewezen technieken en systemen hebben ontwikkeld om belangenconflicten indien ze zich voordoen te beheren
• wij deze systemen onderhouden om schade aan het belang van onze klant door belangenconflict te voorkomen.
3 Lijst van mogelijke belangenconflicten en maatregelen van beheer
3.1 Vergoedingen
Belangenconflict: ons advies laten afhangen van de belangrijkheid van de vergoedingen die we ontvangen van de verzekeringsmaatschappijen of derden.
Beheer: We voeren een strikte politiek inzake verloning van onze diensten. Professionele dienstverlening heeft een prijs. U vindt onder de rubriek 'Vergoedingen' een overzicht van de basiscommissielonen die vervat zijn in de premie van de belangrijkste categorieën van verzekeringsproducten. De concurrentie tussen verzekeringsmaatschappijen is marktregulerend, met andere woorden de verschillen zijn miniem. Commissielonen of andere vormen van verloning die buitensporig zijn en dus niet marktconform zijn worden afgewezen.
In functie van de belangrijkheid van ons zakencijfer bij sommige maatschappijen ontvangen we een extra vergoeding voor prestaties die we overnemen van de maatschappij. De overgenomen taken dragen bij tot de kwaliteit van onze service. Een snellere dienstverlening, geringe foutenlast, snellere vergoeding bij kleine schadegevallen, …
Onze medewerkers worden geëvalueerd op hoofdzakelijk kwalitatieve elementen verbonden aan hun prestaties.
3.2 Leveranciers
Belangenconflict: onze keuze laten afhangen van extra vergoedingen, incentives of andere subjectieve elementen die strijdig zouden kunnen zijn met de belangen van de klant.
Beheer: Onze leveranciers worden geselecteerd op basis van objectieve criteria zoals er zijn;
• Productaanbod, deugdelijkheid van waarborgen en garanties
• Marktpositie, waarden, goede faam, solvabiliteit, rentabiliteit doelstellingen
• Efficiëntie van processen
• Vlotte en correcte schaderegeling
Jaarlijks maken we een evaluatie van de maatschappijen op basis van de kwaliteiten van de diensten, het productengamma, de vlotheid van communicatie en samenwerking en de tevredenheid van onze klanten bij schaderegelingen. Indien de resultaten van de beoordeling een onvoldoende krijgen zal er met de directie contact worden opgenomen met de vraag dringende maatregelen te treffen. Een aanhoudende negatieve beoordeling zal leiden tot het beëindigen van de samenwerking met deze maatschappij en verplaatsing van de betrokken verzekeringscontracten.
3.3 Non-discriminatie principe
Belangenconflict: beslissingen laten afhangen van de belangrijkheid en de rentabiliteit van de klant
Beheer: elke klant heeft recht op een gelijke behandeling, een evenwaardige kwalitatieve en professionele dienstverlening. De belangrijkheid of rentabiliteit van de klant mag niet spelen. Situatie waarvoor geen standaardoplossing voor de hand ligt zal steeds voorgelegd worden aan meerdere personen die moeten beslissen bij consensus op basis van een objectieve beoordeling van de feiten.
Specifiek voor schadebeheer: Er wordt gestreefd naar een kwalitatief hoogstaand beheer waarbij het belang van de klant in het kader van de schadeloosstelling centraal staat en waarbij niet, zonder meer, de beslissing of het voorstel van de verzekeraar wordt aanvaard. Desgevallend zullen we de beslissing van een maatschappij om niet tussen te komen in een schade evalueren met inbegrip van alle juridische elementen en zo nodig ook de beslissing aanvechten door andere interpretatie of argumentatie, ongeacht de commerciële relatie met die verzekeraar.
Indien zich een schade zou voordoen bij twee gemeenschappelijke klanten engageert het kantoor zich dit eventueel belangenconflict aan de klanten mede te delen. Beide klanten zullen door een verschillende medewerker worden beheerd. Zonodig zal een onpartijdig extern expert worden aangesteld. De afhandeling zal worden overgelaten aan de respectievelijke verzekeringsmaatschappijen onder toezicht van het kantoor.
3.4 Diversen
Belangenconflicten die strijdig zijn met de MIFID-grondwet moeten worden vermeden of uitgesloten. De lijst van mogelijke belangenconflicten zal pro-actief beheerd worden. Er zal actief worden nagedacht over eventueel nieuwe belangenconflicten die zich kunnen voordoen in functie van gewijzigde economische omstandigheden, nieuwe producten of diensten, reorganisatie van ons bedrijf e.a.
Informatiebeveiliging: we gebruiken antivirus en firewall die voldoende garanties biedt op niveau van beveiliging van onze klantengegevens.
Procedure inzake klachtenbehandeling: deze procedure heeft o.m. tot doel klachten van cliënten op een objectieve en tijdige wijze af te handelen, de klachten en de gegeven oplossingen worden opgenomen in een repertorium.
We verwachten van onze medewerkers dat ze actief meehelpen in het identificeren van belangenconflicten, o.a. door het melden van (een vermoeden van) het bestaan van belangenconflicten. Onze medewerkers dienen de gedragsregels en procedures na te leven ter voorkoming van belangenconflicten met betrekking tot eventuele bijkomende
beroepsactiviteiten buiten verzekeringsbemiddelingsdiensten
Het is onze medewerkers strikt verboden geschenken te aanvaarden voor een bedrag van 50 EUR of meer. Alle ontvangen geschenken, ongeacht de waarde ervan, incl. toegangskaarten tot diverse events of etentjes dienen ons te worden gemeld.
3.5 Afzien van handelen
Waar wij menen dat belangenconflicten niet op enige wijze te
beheersen vallen, kunnen wij ervan afzien om voor een klant op te treden.